Resumen
La historia de las matemáticas es algo impresionante que comienza en la prehistoria, cuando el ser humano quizo
aprender a contar y ordenar las cosas. Al hacerlo, empezaron a identificar
ciertos patrones y reglas en los conceptos de números, tamaños y formas. Descubrieron
los principios básicos de la suma y la resta (por ejemplo, piedras, frutas o mamuts). Hoy, tales ideas
pueden parecer obvias, pero fueron avances profundos para su época, y ponen de
manifiesto que la historia de las matemáticas es sobre todo un gran aporte para la humanidad.
El desarrollo de
aplicaciones cotidianas ayudo mucho al descubrimiento matemático comenzó en tiempos
prehistóricos, con el desarrollo de modos de contar cosas que era necesario
cuantificar. En su versión más simple, podía tratarse de marcas en huesos o
palos, un medio rudimentario pero fiable de registrar el número de determinadas
cosas. Con el tiempo se asignaron palabras y símbolos a los números, y
evolucionaron los primeros sistemas de numeración, un medio para expresar
operaciones tales como la adquisición de artículos adicionales, el agotamiento
de producto almacenado u operaciones básicas de la aritmética.
Con el descubrimiento de las actividades de la caza y la recolección al
comercio y a la agricultura, y con la sofisticación creciente de las
sociedades, las operaciones aritméticas y un sistema de numeración se
convirtieron en herramientas esenciales para transacciones de toda clase. Para
facilitar el comercio, la gestión de existencias y los impuestos de incontables
bienes tales como aceite, harina o parcelas de terreno, se desarrollaron sistemas
de medida, asignando valores numéricos a dimensiones tales como el peso
y la longitud. Los cálculos se volvieron también más complejos, desarrollándose
los conceptos de multiplicación y división a partir de la suma y la resta, lo
cual permitió calcular, por ejemplo, áreas de terreno.
En las civilizaciones antiguas, estos
nuevos hallazgos matemáticos, y en particular la medición de objetos en el
espacio, constituyeron el fundamento de la geometría, conocimiento que se podía
aplicar a la construcción y la fabricación de herramientas. Al emplear estas
mediciones para fines prácticos, surgieron determinados patrones que podían
resultar útiles a su vez. Con un triángulo de lados de tres, cuatro y cinco
unidades se podía hacer una escuadra de arquitecto sencilla pero precisa.
Sin tales herramientas y conocimientos precisos, no se habrían podido construir
los caminos, canales, zigurats y pirámides de las antiguas Mesopotamia y
Egipto.
A medida que se iban encontrando nuevas aplicaciones para estos descubrimientos matemáticos –en la astronomía, la navegación, la ingeniería, la contabilidad, la tributación y otros campos– fueron surgiendo nuevos patrones e ideas. Las civilizaciones antiguas pusieron los cimientos de las matemáticas por medio de este proceso interdependiente de aplicación y descubrimiento, pero desarrollaron también la fascinación por la matemática en sí misma, o las llamadas matemáticas puras.
El primero de estos campos que surgió, y en muchos aspectos el más
fundamental, fue el estudio de los números y las cantidades, hoy llamado aritmética, del griego arithmós
(«número»). En su nivel más básico, se ocupa de contar y asignar valores
numéricos a las cosas, pero también de las operaciones aplicables a los
números, como la suma, resta, multiplicación y división. Del simple concepto de
un sistema numérico proviene el estudio de las propiedades de los números, y
también el estudio del concepto mismo. Determinados números –como las
constantes π., e, o
los números primos e irracionales– han sido objeto de una fascinación especial,
y con ello de estudios considerables.
Otro campo relevante de las matemáticas es el álgebra, que es el estudio de la estructura,
el modo en que se organizan las matemáticas, y tiene por tanto alguna
relevancia en todos los demás campos. Lo que distingue el álgebra de la
aritmética es el uso de símbolos tales como letras para representar
variables (números desconocidos). En su forma más básica, el álgebra es el
estudio de las reglas subyacentes de uso de dichos símbolos en matemáticas, por
ejemplo en las ecuaciones. Los métodos
para resolver ecuaciones, incluso complejas de segundo grado, los habían
descubierto ya los antiguos babilonios, pero fueron los matemáticos medievales
de la edad de oro del islam los pioneros del empleo de símbolos para
simplificar el proceso, y nos dejaron el término álgebra, del árabe al jabr. Desarrollos más recientes del álgebra han
extendido la idea de la abstracción al estudio de la estructura algebraica,
conocida como álgebra abstracta.
Así fue particularmente en la antigua
Grecia, donde geometría
y matemáticas fueron prácticamente sinónimas. El legado de los grandes
filósofos matemáticos como Pitágoras, Platón y Aristóteles fue consolidado por
Euclides, cuyos principios matemáticos basados en una combinación de geometría
y lógica fueron aceptados como fundamento de la disciplina durante unos
dos mil años. En el siglo XIX, sin embargo, se propusieron alternativas a la geometría
euclidiana clásica que abrieron nuevos campos de estudio, entre ellos, la
topología, que estudia la naturaleza y las propiedades no solo de los objetos
en el espacio, sino del espacio mismo.
Desde la época clásica, las matemáticas se ocuparon de situaciones
estáticas, o de cómo son las cosas en un momento dado, y no ofrecían un medio
para medir o calcular el cambio continuo. El cálculo,
desarrollado de forma independiente por Gottfried Leibniz e Isaac Newton en el
siglo XVII, dio respuesta a este problema. Las dos ramas del cálculo, integral
y diferencial, aportaron un medio de análisis para cosas tales como la
pendiente de las curvas en un gráfico y el área bajo ellas, con el fin de
describir y calcular el cambio.
El hallazgo del
cálculo inauguró un campo de análisis que sería especialmente relevante más
adelante, por ejemplo para la teoría de la mecánica cuántica y la teoría del
caos en el siglo XX.
Los campos de las
matemáticas – geometría, álgebra, aritmética, cálculo y fundamentos– son dignos
de estudio por sí mismos, y la imagen popular que se tiene de las matemáticas
académicas es la de una abstracción casi incomprensible. Sin embargo, se ha
solido hallar aplicaciones prácticas para los descubrimientos matemáticos, y
los avances científicos y tecnológicos han dado pie a innovaciones en el
pensamiento matemático.
Un ejemplo señalado es la relación
simbiótica entre matemáticas y ordenadores. Diseñados originalmente como
medio mecánico para realizar cálculos tediosos y confeccionar tablas para
matemáticos, astrónomos y demás estudiosos, la propia construcción de
ordenadores nuevos exigió nuevos planteamientos matemáticos. Fueron los
matemáticos, tanto como los ingenieros, quienes aportaron los medios para
construir ingenios de computación, primero mecánicos, luego electrónicos, que a
su vez servían como herramienta en el descubrimiento de nuevos conceptos
matemáticos. Sin duda, en el futuro se encontrarán aplicaciones nuevas para los
teoremas matemáticos, y, dados los numerosos problemas aún por resolver, no
parece haber límite a los futuros descubrimientos matemáticos.
La historia de las
matemáticas es una exploración de estos diferentes campos y del descubrimiento de
otros nuevos, pero es también la historia de los propios exploradores, los
matemáticos que se propusieron un objetivo definido, encontrar soluciones a
problemas irresueltos; que se adentraron en territorio desconocido en busca de
nuevas ideas; o que simplemente dieron con una idea en el curso de su travesía
matemática que les inspiró la visión de adónde conduciría. El descubrimiento se
produjo en algunos casos como una revelación que
transformaba planteamientos, abriendo el camino hacia campos inexplorados;
otros fueron casos de encontrarse «a hombros de gigantes», desarrollando las
ideas de pensadores anteriores o encontrándoles aplicaciones prácticas.
The history of
mathematics is something impressive that begins in prehistory, when human
beings wanted to learn to count and order things. In doing so, they began to
identify certain patterns and rules in the concepts of numbers, sizes, and
shapes. They discovered the basic principles of addition and subtraction (for
example, stones, fruits, or mammoths). Today, such ideas may seem obvious, but
they were profound advances for their time, and they show that the history of
mathematics is above all a great contribution to humanity.
Although it was human
curiosity and intuition that recognized the underlying principles of
mathematics, and human ingenuity that later provided various means of recording
and recording them, such principles in themselves are not a human invention.
The fact that 2 + 2 = 4 is true, regardless of human existence; the rules of
mathematics, like the laws of physics, are universal, eternal, and invariable.
By showing for the first time that the angles of any triangle in a plane add up
to 180 ° (a straight line), mathematicians did not invent, but discovered a
fact that had always been true, and always will be.
The development of
everyday applications greatly helped mathematical discovery began in
prehistoric times, with the development of ways of counting things that needed
to be quantified. In its simplest version, it could be marks on bones or
sticks, a rudimentary but reliable means of recording the number of certain
things. Over time words and symbols were assigned to numbers, and the first
numbering systems evolved, a means of expressing operations such as the
acquisition of additional items, the depletion of stored product, or basic
arithmetic operations.
With the discovery of
the activities of hunting and gathering to commerce and agriculture, and with
the increasing sophistication of societies, arithmetic operations and a
numbering system became essential tools for transactions of all kinds. To
facilitate trade, inventory management, and taxation of countless goods such as
oil, flour, or parcels of land, measurement systems were developed, assigning
numerical values to dimensions such as weight and length. The calculations
also became more complex, developing the concepts of multiplication and
division from addition and subtraction, which made it possible to calculate,
for example, land areas.
In ancient
civilizations, these new mathematical findings, and in particular the
measurement of objects in space, formed the foundation of geometry, knowledge
that could be applied to the construction and manufacture of tools. By using
these measurements for practical purposes, certain patterns emerged that could
be useful in turn. With a triangle with sides of three, four and five units, a
simple but precise architect's square could be made. Without such precise tools
and knowledge, the roads, canals, ziggurats and pyramids of ancient Mesopotamia
and Egypt could not have been built.
As new applications
for these mathematical discoveries were found - in astronomy, navigation,
engineering, accounting, taxation, and other fields - new patterns and ideas
emerged. Ancient civilizations laid the foundations of mathematics through this
interdependent process of application and discovery, but they also developed a
fascination for mathematics itself, or so-called pure mathematics.
From the middle of the
first millennium BC. The first pure mathematicians began to emerge in Greece,
and a little later in India and China, and built on the legacy of the practical
pioneers of the discipline: the engineers, astronomers, and explorers of
earlier civilizations.
Although they were not
particularly interested in the practical applications of their findings, these
ancient mathematicians did not limit their studies to mathematics. By exploring
the properties of numbers, shapes, and processes, they discovered universal
rules and patterns that raised metaphysical questions about the nature of the
cosmos, even attributing mystical properties to these patterns. Mathematics,
therefore, used to be regarded as a complementary discipline to philosophy -
many of the greatest mathematicians of all time were also philosophers, or vice
versa - and the link between the two disciplines has persisted to the present
day.
Thus began the history
of mathematics as it is conceived today: the discoveries, conjectures, and
knowledge of mathematicians that make up the bulk of this book. In addition to
individual thinkers and their ideas, it is a history of societies and cultures,
a continuously developing thread of thought that from the ancient civilizations
of Mesopotamia and Egypt passed through Greece, China, India, the Islamic
Empire and the Europe of the Renaissance to the modern world. In its evolution,
mathematics incorporated several separate but interconnected fields of study.
The first of these
fields to emerge, and in many respects the most fundamental, was the study of
numbers and quantities, today called arithmetic, from the Greek arithmos
("number"). At its most basic level, it deals with counting and
assigning numerical values to things, but also with operations applicable to
numbers, such as addition, subtraction, multiplication, and division. From the
simple concept of a number system comes the study of the properties of numbers,
and also the study of the concept itself. Certain numbers - such as the
constants π., E, or the prime and irrational numbers - have been the object of a
special fascination, and thus considerable study.
Another relevant field
of mathematics is algebra, which is the study of structure, the way mathematics
is organized, and therefore has some relevance in all other fields. What
distinguishes algebra from arithmetic is the use of symbols such as letters to
represent variables (unknown numbers). In its most basic form, algebra is the
study of the underlying rules of using such symbols in mathematics, for example
in equations. The methods of solving equations, even complex ones of the second
degree, had already been discovered by the ancient Babylonians, but it was the
medieval mathematicians of the golden age of Islam who pioneered the use of
symbols to simplify the process, and they left us the term algebra, from arabic
to jabr. More recent developments in algebra have extended the idea of
abstraction to the study of algebraic structure, known as abstract algebra.
A third major field of
mathematics is geometry, which deals with the concept of space and the
relationships between objects in it: the study of the shape, size and position
of figures. It evolved from the very practical activity of describing the
physical dimensions of things in engineering and construction projects, from
the measurement and distribution of parcels of land, and from astronomical
observations for navigation and the development of calendars. One particular
branch of geometry, trigonometry (the study of the properties of triangles)
proved especially useful in such endeavors. Perhaps because of its very
specific nature, geometry was the cornerstone for many ancient civilizations,
providing a means of problem solving and demonstration in other fields.
This was particularly
the case in ancient Greece, where geometry and mathematics were practically
synonymous. The legacy of the great mathematical philosophers such as
Pythagoras, Plato and Aristotle was consolidated by Euclid, whose mathematical
principles based on a combination of geometry and logic were accepted as the
foundation of the discipline for some two thousand years. In the 19th century,
however, alternatives to classical Euclidean geometry were proposed that opened
up new fields of study, including topology, which studies the nature and properties
not only of objects in space, but of space itself.
Since classical times,
mathematics dealt with static situations, or the way things are at a given
moment, and did not offer a means of measuring or calculating continuous
change. Calculus, independently developed by Gottfried Leibniz and Isaac Newton
in the 17th century, answered this problem. The two arms of calculus, integral
and differential, provided a means of analysis for such things as the slope of
the curves on a graph and the area under them, in order to describe and
calculate the change.
The discovery of the
calculus opened a field of analysis that would be especially relevant later,
for example for the theory of quantum mechanics and the theory of chaos in the
20th century.
At the end of the 19th
century and the beginning of the 20th, a new mathematical field emerged, that
of the foundations of mathematics, which revived the link between philosophy
and mathematics. Like Euclid in the third century BC, scholars such as Gottlob
Frege and Bertrand Russell tried to discover the logical foundations on which
mathematical principles are based. His work inspired a reexamination of the
nature of mathematics itself, how it works, and what its limits are. This study
of basic mathematical concepts is perhaps the most abstract of fields, a kind
of meta-mathematics, but it is an essential annex to all other fields of modern
mathematics.
The fields of
mathematics - geometry, algebra, arithmetic, calculus, and fundamentals - are
worthy of study in their own right, and the popular image of academic
mathematics is that of an almost incomprehensible abstraction. However,
practical applications have been found for mathematical discoveries, and
scientific and technological advances have led to innovations in mathematical
thinking.
One example noted is
the symbiotic relationship between mathematics and computers. Originally
designed as a mechanical means of performing tedious calculations and making
tables for mathematicians, astronomers, and other scholars, the very
construction of new computers required new mathematical approaches. It was
mathematicians, as well as engineers, who provided the means to build computing
devices, first mechanical, then electronic, which in turn served as a tool in
the discovery of new mathematical concepts. Undoubtedly, new applications for
mathematical theorems will be found in the future, and, given the many problems
yet to be solved, there seems to be no limit to future mathematical
discoveries.
The history of
mathematics is an exploration of these different fields and the discovery of
new ones, but it is also the history of the explorers themselves, the
mathematicians who set themselves a definite goal, to find solutions to
unsolved problems; who ventured into unknown territory in search of new ideas;
or that they simply came up with an idea in the course of their mathematical
journey that inspired the vision of where it would lead. The discovery occurred
in some cases as a revelation that transformed approaches, opening the way to
unexplored fields; others were cases of finding themselves "on the shoulders
of giants," developing the ideas of earlier thinkers or finding practical
applications for them.
No hay comentarios.:
Publicar un comentario
Gracias por visitar nuestro Blog y comentar